maanantai 11. joulukuuta 2017

Kysymyksiä ja vastauksia

Moikka pitkästä aikaa!

Pyysin teitä lähettämään mulle kysymyksiä, ja vastaan tässä kiinnostavimpiin ja eniten kysyttyihin! Aina saa tietenkin tulla kysymään jos jotain on mielen päällä, vastaan mielelläni :-)

"Haluaisin kuulla enemmän sun ruokavaliosta? Mitä syöt päivässä ja millanen ateriarytmi yms?"

- Voisin itseasiassa tehdä tässä lähipäivinä tekstin, jonka omistan täysin ruuasta ja omasta syömisestäni puhumiselle. Aamuisin olen hieman huono syömään, joten yleensä lähden kouluun pelkän leivän voimin. Aamutreenipäivinä syön tietenkin tuhdimman aamupalan, ja treenin jälkeen kevyen välipalan. Koulussa (tai mahdollisuuksien mukaan kotona) syön lounaan, ja koulun jälkeen välipalaa (hedelmiä, rahkaa, leipää, kananmunaa...). Syön joko ennen iltatreeniä tai treenin jälkeen päivällisen, ja iltapalan noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Pyrin siihen, että aterioiden välissä ei ole kolmea tuntia kauempaa väliä. Kerron tarkemmin siinä postauksessa sitten! 

"Miten menee elämässä ihan yleisesti tällä hetkellä?"

- Vastoinkäymisiä on urheilun ulkopuolisessa elämässä osunut kohdalle viimeisten viikkojen aikana ihan kunnolla, mutta silti mulla menee ihan hyvin. Perusasiat on hyvin kunnossa, oon pysynyt terveenä ja päässyt treenaamaan suunnitelmien mukaan! :-) 

"Mikä olis hyvää palauttavaa treenii, tai mikä sulla henkilökohtasesti toimii, että palaudut?"

- Itelle toimii kevyet lenkit (6-8km) ja rennot rullaukset (60-100m) sekä liikkuvuus. Muina keinoina käytän kylmä-kuuma-hoitoa, hierontaa, uintia ja rullailua. Mulla on itseasiassa aika harvoin lepopäiviä ohjelmassa, vaan palauttelen yleensä just kevyen treenin kautta, sillä se toimii mun kohdalla paremmin.

"Millaisia harjoituksia teit kun olit nuorempi? Minkälaisia harjoituksia nuoren juoksijan kannattaa tehdä?"

- Harjottelin 12-vuotiaaksi pääasiassa voimistelua. Samalla tein monipuolisesti kaikkia yleisurheilulajeja heittoja lukuunottamatta. Noin 13-vuotiaana aloin harjoittelemaan "kunnolla" ja tavoitteellisemmin, ja tuolloin panostettiin eniten peruskestävyyteen, pohjan rakentamiseen, tekniikkaan ja nopeuteen. Mun mielestä nuorelle juoksijalle olisikin tärkeintä harjoitella monipuolisesti painottaen nopeutta ja peruskestävyyttä. 

"Haluaisitko valmentaa jotain toista?"

Itseasiassa kyllä, olis tosi kivaa. Ajanpuute tosin hankaloittais hommaa aika paljon, ehkä senkin silti saisi järkättyä!

"Millaista kannustusta juoksijalle kannattaa antaa? Kisoissa ja/tai harjoituksissa."

Tietenkin positiivista palautetta, mutta sen lisäksi myös kritiikkiä. Silloin jaksaa keskittyä paremmin tekemiseen, kun on joku asia, mitä pyrkii parantamaan. Kisojen tsemppaamiseen en osaa sanoa muuta kuin että 1. huuda lujaa, ja 2. jotain muuta kuin "juokse!!!!"

"Miks vedit puolmaratonin?"

- Funny story, actually. Ohjelmassa luki 2h aerobista höntsää. Lähdin juosten salille (9km), mutta salin pihassa ei enää kuntopyörä kiinnostanut. Päätin juosta kotiin, mutta kun laskin, että yhteismatkaksi tulisi 18km, oli pakko jatkaa kahteenkymppiin asti - eihän noin lähellä 20km rajapyykkiä pysty pysähtymään? Kun 20km oli täynnä, päätin jatkaa siihen asti, että puolimaratoni olisi täynnä. Yhteismatkaksi tuli noin 22km, koska GPS lähti myöhässä päälle, ja sykemittariin oli saatava puolikkaan numerot näkyviin todisteeksi! Nyt iskä ei pysty enää vinoilemaan siitä, että on juossut pidemmästi kuin minä ;-)

"Treenaatko enemmän pikajuoksutyyppisesti vai tuleeko sulla paljon määrää kilsoina?"

- Edellinen vastaus saattaa osittain vastata tähän kysymykseen, haha. Mulla tulee moniin nelkun juoksijoihin verrattuna aika paljon enemmän kilometrejä, mutta mikään nylkky mä en silti ole! Mun harjottelu rakentuu vahvasti aerobisen tekemisen ympärille. 

"Miten tsemppaat itseäs tai mitä yrität ajatella jos on motivaatio kadoksissa niin urheilussa kuin myös koulussa?"

- Onneksi aika harvoin sitä tarvitsee tehdä, mutta hankalina päivinä mietin tavoitteitani ja sitä, että muutkin ovat nyt treenaamassa. Treenisoittolista pelastaa myös aina! Jos tietäisin, miten kouluun saa motivaatiota, en istuisi tässä nyt kirjoittamassa postausta, vaan tekisin läksyjä ja lukisin kokeisiin.

"Lempparitreeni?"

- Kesäisin pitkät mäkivedot tai viissataset maastossa! Talvisin tykkään tehdä kaksatasia hallissa, ja joskus vauhtikestävyyskin maistuu tosi hyvältä.

"Jos sun pitäis vaihtaa lajia nii mikä laji sua kiinnostais?"
"Mitä lajia haluaisit osata? (Joku muu kuin yleisurheilulaji)"

- Yleisurheilulajeista pituushyppy ja ottelu. Jos en olisi yleisurheilija, harrastaisin varmasti joukkuevoimistelua tai tanssia.

"Mitä toivot saavasi urheilulta?"

- Tietenkin paljon hienoja kokemuksia, muistoja, onnistumisia ja kavereita. Haluan menestyä, sekä oppia paljon uusia asioita tulevaisuuden varalle monessa mielessä. Osittain teen tätä myös terveyden takia. Urheilu antaa mulle jo niin paljon pelkästään siksi, että saan tehdä sitä, mistä tykkään kaikkein eniten.

"Miten säilytät motivaation jos joudut tekemään jonkin vamman takia pidempään korvaavaa?"

- Sillon ei oo muita vaihtoehtoja kuin jaksaa. Se on ainoa asia, mitä sillon tarvitsee tehdä - jaksaa. Hinku kehittyä on niin kova, että kun vamma osuu kohdalle, motivaatio usein vain kasvaa. "Sitten kun tuun takas, oon kovempi kun koskaan." Täytyy uskoa itseensä. Tiedän sitä paitsi monta tositarinaa siitä, miten korvaavan harjottelun tekeminen on parantanut monien tuloksia niin hurjasti, että siitä on muokattu iso osa myös normaalia harjottelua! Ilman juoksua pystyy tekemään yllättävän paljon kaikenlaisia harjoituksia.

"Mikä sai sut alottaa blogin kirjottamisen?"

- Rakastan kirjottamista, rakastan urheilua. Yhdistin ne, eikä kaduta yhtään.

"Arkipäivän kohokohta?"

- Aluksi meinasin vastata, että treeni, mutta ei. Se hetki, kun pääsee hyvän treenin jälkeen kotiin syömään ja katsomaan Frendejä!

Veera

Tukijat

elisafysio 2000 mirtelorinta-jouppirinta-jouppik-rauta murske

Blogiarkisto

elisassurinta-jouppik-rautajysio 2000mirtelomurske
Top